Devotie in tijden van ongeloof
Deel III, gewijd aan AZIË


Vorig jaar schreef de pers over de tweede Devotie in tijden van ongeloof het volgende:
...Devotie in tijden van ongeloof suggereert toewijding van de componist én bezieling van de instrumentalist, juist in deze 'tijden van onbehagenĻ. Devotie waar Het Nederlands Fluitorkest op doelt laat zich niet begrenzen, waart door alle culturen, en is van dogmaĻs gevrijwaard...

Het Nederlands Fluitorkest vindt dat bezieling, zuiverheid en overgave immer waardevolle en waardenvrije deugden zijn die houvast bieden. Het orkest ziet graag dat kunst zich meer bezighoudt met deze universele waarden.

Het is niet verwonderlijk dat AziŽ het thema is geworden van Devotie in tijden van ongeloof deel III. Dit continent is immers een bron van inspiratie geweest voor velen, leidde tot nieuwe vormen van bezinning en reflectie, en verrijkte het gedachtengoed van de Westerse beschaving.

Het programma weerspiegelt verschillende momenten en stadia van de wederzijdse ontdekking. Het bevat werken die ons meenemen van de oorspronkelijke pittoreske verwondering naar de huidige toenadering tussen beide werelden.

Drie solisten met een uiteenlopende achtergrond zullen, samen met het orkest, het thema gestalte geven. De mezzosopraan Petra Stoute, de fenomenale Indiase mridangamspeler BC Manjunath
en als bruggenbouwer de fluitist/componist Ned McGowan, die zich al jaren inzet voor een vruchtbare ontmoeting tussen de OriŽnt en het Westen.

Naast premières van Rokus de Groot, Ned †McGowanĻs concert voor contrabasfluit - de eerste ooit geschreven! - en Anoor Anathakrishna Sharma's concert voor fluitorkest en traditionele Indiase percussie, maken werken van Takuya Imahori en Yasuko Yamaguchi deel uit van het programma. Deze worden gelardeerd met werken van Ravel, Roussel, Puccini en Dominy Clements.

Muziek, licht, inrichting van de zaal en zelfs geuren vormen een eenheid die de sfeer van devotie een eigen wending geeft.